Loppisrunda

Lite halvtråkigt väder idag gjorde att det var perfekt läge för en runda till loppisarna i närheten. Tre stycken blev det till slut.

Jag åker inte så väldigt ofta på loppis, det är roligast när man har något bestämt man är på jakt efter, och det har jag inte just nu, förutom några böcker i bestämd upplaga. Och de orkade jag inte ens leta efter på den första loppisen. 20 000 böcker, inklämda i tre små rum med bokhyllor upp till taken. I Morden i Midsomer i tisdags var det någon som mördades med hjälp av en enorm trave gamla tidningar. Att samma öde skulle drabba mig kändes inte alls särskilt avlägset därinne. Att dra ut en bok från bokhyllan kändes oroväckande likt att spela Jenga. Det blev en bok, innan begäret efter friskt luft blev för starkt.
P1020078
Selma Lagerlöf är underbar, och jag hade inte Herr Arnes Penningar och Körkarlen i min ägo. Dessutom var den väldigt söt.

På den andra loppisen som jag besökt ett flertal gånger hade de till min besvikelse rensat ut alla böcker och satsat på tidningar och LP-skivor i stället. Ointressant för min del.

Den tredje däremot var alldeles, alldeles underbar. Koffertar och hattlådor i mängder! Jag hade kunnat köpa hela stället. Men jag lyckades besinna mig och nöjde mig med denna härliga röda koffert. Mycket trevligare att förvara garn i än de plastboxar jag använder nu. Den räcker visserligen inte på långa vägar till, men då får det väl bli några fler koffertar i framtiden…

P1020082

Leave a Reply

