2012 i summering (del 1): Mormorsrutor

Jag lyckades med konststycket att inte skriva ett enda blogginlägg under 2012. Eftersom jag känner mig själv är jag knappast förvånad, men dock något besviken. Förhoppningsvis ska det bli bättre under 2013.

Eftersom jag som lyckligtvis var mer produktiv när det gällde stickning och virkning än bloggandet, så tänkte jag börja med några inlägg med det jag producerade under året som gått.

P1020443

Egentligen gjordes den största delen av jobbet med denna filt under 2011, det var mest ihopmonteringen kvar att göra. Det är 165 rutor i Drops Paris. Jag älskar färgerna. Jag borde nog kanske ha använt en större virknål än 4.0 mm, för filten är ganska kompakt och tung, och knappast något man kryper upp i soffan med. Men den var kul att göra, och mormorsrutor är så beroendeframkallande!

P1020314

Ravelry länk

Över till det största projektet under 2012, och det jag är mest nöjd med:

Filt i Delight och Fabel

1P1020466

Det är vansinnigt kul att virka mormorsrutor, men det som är lite jobbigt är de ständiga färgbytena. Visst, man kan göra enfärgade, men personligen tycker jag att de ofta ser ganska tråkiga ut. Så det här är den perfekta lösningen: garnet gör jobbet! Och det är alltid lika spännande att se hur den färdiga rutan kommer att se ut.

P1020478

Jag använde mig av 15 nystan Delight, vilket gav 160 rutor, och de är sammanfogade med 5 eller 6 nystan Fabel. Filten jobbar just nu som överkast till min säng, och jag blir alltid lika glad när jag ser den. Har även börjat på matchande kuddar.

Ravelry länk

Leave a Reply

