Döm aldrig en bok… eller?

Man ska ju inte döma en bok efter omslaget, och det vill jag väl egentligen inte påstå att jag gör. Men visst spelar omslaget roll. Jag är så svag för snygga bokomslag! Det är definitivt något som kan få mig att köpa en bok som jag inte alls tänkt köpa, eller som jag i vissa fall redan äger i en annan upplaga.

Häromdagen upptäckte jag att Penguin under 2011 och 2012 gett ut nya upplagor av 100 av de bästa engelska romanerna under samlingsnamnet Penguin English Library. Listan består till stor del av böcker jag alltid tänkt läsa, men aldrig riktigt kommit igång med. Men nu är de omöjliga att motstå. Omslagen är nämligen fantastiska! Ta bara Charles Dickens A Tale of Two Cities:

bctwocities

Det är en stickning på omslaget! Självklart var jag tvungen att köpa den. Jag har bara läst 60 sidor än så länge, så jag vet inte hur vilken roll stickningen kommer spela, men jag ser fram emot det.

Och när jag ändå var igång blev det tre böcker till.
bcjanebctessbcmiddlemarch

Jag vill ha de 96 andra också. Men jag kanske ska ta och läsa dessa först.

Leave a Reply

