FO: Dream Stripes

Mitt första färdiga stickprojekt för 2013! Rent fusk egentligen, eftersom all stickning gjordes under förra året, och det bara var blockningen som fattades. Men om jag tillåter mig själv att kalla saker för klara när just blockningen inte är gjord, eller de sista trådarna inte är fästa, så blir de helt enkelt inte klara.

Dream Stripes

P1020690

Det var ränderna jag föll för när jag såg det här mönstret första gången. Jag är väldigt svag för ränder. Jag har också flera sjalar i spetsgarn, men ingen i lite tjockare garn, så det var också något som fick mig intresserad.

P1020695

Mönstret är på franska ursprungligen, och jag använde mig av den engelska översättningen, som väl kanske inte var den allra bästa (om det beror på översättningen eller orginalet vet jag dock inte). Men instruktionerna är så pass enkla så det spelade ingen större roll, och spetsmönstret är i form av ett diagram.

Jag började flera gånger innan jag blev nöjd. Mönsterinstruktionerna för kantmaskorna blev inte bra tillsammans med garnbytena, så jag körde på rätstickning istället för lyfta maskor.

P1020697

Garnet är Drops Baby Alpacka Silk, som är så underbart mjukt, och härligt glansigt. Det gick åt mindre än ett nystan ljusgrått, och mindre än två nystan mellangrått.

P1020704

Jag blev väldigt förtjust i färgkombinationen, silver och stål ser det ut som, och har faktiskt redan börjat på en Snowflake i samma garn.

P1020700

Ravelry länk

Leave a Reply

