Nåldyna

Jag är urusel på att sy. Jag har helt enkelt aldrig kommit överens med symaskiner. Det starkaste minnet från syslöjden är när jag lyckades sy mig själv i fingret, och sedan dess har jag inte riktigt litat på symaskiner.

Jag har försökt lite då och då, under årens lopp, när jag på något sätt lyckats intalat mig själv att det där med att sy inte kan vara så svårt, men jag blir alltid lika besviken.

I dagarna var det dock dags för ett nytt försök. Panduro öppnade här i staden för ett antal månader sen (till min oändliga lycka), och det känns som att varje gång jag är där inne lyckas jag komma ut med en tygbit.

P1020709

Tilda tygerna är helt oemotståndliga! Jag har faktiskt lyckats sy några lavendelpåsar, det var överkomligt till och med för mig. Men jag ville använda alla tyger tillsammans, och jag fastnade för den här nåldynan.

Det blev mycket klippande och nålande och symaskinande, och till slut hade jag detta:
P1020712

Trekanterna är inte alls lika stora, och jag har sytt alldeles för nära kanten, så tyget håller på att krypa ur sömmarna, men på det hela är det inte ett katastrofalt försök.

P1020719

Nästa skede! Väldigt praktiskt med en knapp i mitten som döljer den värsta skevheten. Det är lite för lite fyllning i nederdelen, men sånt får man ta.

P1020718

Det är ju tygerna som gör jobbet! Men, det blev nog tillräckligt lyckat för att jag ska våga mig på något annat syprojekt i framtiden.

2 thoughts on “Nåldyna

Leave a Reply

