Stickhatobjekt

Alla stickare har väl någon del av stickningen de avskyr, men det är väldigt olika vad man tycker om och inte. De vanligaste hatobjekten verkar vara dessa:

Lägga upp maskor: Det tycker jag inte är så tråkigt. Att lägga upp maskor innebär ju starten på ett nytt projekt, och det är alltid spännande! Och sen jag lärde mig att markera varje 20e maska eller så, så att jag inte behöver börja räkna om från början hela tiden. Det är klart, att om man ska lägga upp 300 maskor och upptäcker efter 270 att man inte räknat med tillräckligt garn, då är det svårt att inte slänga stickorna i väggen.

Aviga maskor: Jag har aldrig riktigt förstått varför en del hatar aviga maskor med en sådan passion. Okej, det går lite långsammare än räta, men så farligt är det väl inte? Det beror väl lite på hur man stickar, antar jag. Och visst stickar jag hellre rundstickning än fram och tillbaka, men aviga maskor är helt okej får min del.

Långa stycken rätstickning: Jag kan förstå att många tycker det är tråkigt i jämförelse med spetsstickning eller flätor eller något annat mer invecklat. Själv älskar jag långa stycken med bara rätstickning, där man bara stickar och stickar och inte behöver tänka alls (och sedan upptäcker att man stickat 10 cm för långt…). Väldigt meditativt.

Avmaskning: Jag brukade avsky att maska av, när jag bara kunde den vanliga avmaskningen (sticka två, lyft en över). Hur jag än gjorde blev det alldeles för tajt. Men sedan jag upptäckt att det faktiskt finns alternativa metoder så går det mycket bättre. Jag gillar Elizabeth Zimmerman’s sydda avmaskning.

Sy ihop: Jag har inte gjort det mycket, men åh, det är hemskt! Jag är inget bra på det, och det är tråkigt och jag vill inte göra det. Jag undviker att sticka saker som måste sys ihop, men jag har en Tempest som har legat i fem delar i snart två år, och jag känner dess anklagande blickar så fort jag går förbi lådan där den stackaren ligger.

Fästa trådar: Det har jag heller ingenting emot. Är det få trådar går det snabbt, är det många blir det ganska meditativt efter ett tag. Det beror ju naturligvis på plaggets konstruktion och vilket garn det är. Ibland är det väldigt svårt att få det snyggt och osynligt. 

Blockning: Jag älskar resultatet av blockning, men jag är inte förtjust i att göra det. Det har blivit bättre sen jag lärde mig att inte vara alltför perfektionistiskt. Spetsjalar behöver faktiskt inte vara helt symmetriska, det kommer aldrig att synas. Med tröjor och dylikt är problemet att jag har en tendens att blocka lite för hårt, och göra plaggen lite för stora. Jag ska blocka min Snowflake imorgon, och jag är lite nervös för just detta.

Fast för det mesta är ju stickning bara väldigt, väldigt kul.

Leave a Reply

