Böcker lästa i februari 2013

Jag läste sex böcker i februari, vilket är ungefär genomsnittet. Jag har i flera år haft som mål att läsa 75 böcker om året, och det brukar gå rätt bra. Fyra av dem har jag läst förut (Have His Carcase, Devil’s Cub, Tigana och Caroline). (Jag förstår inte människor som konsekvent aldrig läser om böcker. Hur kan man inte vilja läsa om böcker man älskar?) Dessutom är tre av mina absoluta favoritförfattare med på listan, Dorothy L. Sayers, Georgette Heyer och Guy Gavriel Kay.


Charlie Brooker – The Hell of It All
En samling av Charlie Brookers krönikor, mest angående tv och underhållning, men även politik och världen i stort. Jag älskar hur otroligt arg han kan bli, på det mest underhållande sätt.


Dorothy L Sayers – Have His Carcase
Titeln på denna blog, The Bellona Club är hämtad från Sayers roman The Unpleasantness at the Bellona Club, så det är uppenbart att jag älskar hennes böcker, och hennes fantastiske hjälte, Lord Peter Wimsey, som löser mordfall i 20- och 30-talets England. Have His Carcase är dessutom en av de romaner där även deckarförfattaren Harriet Vane har en av huvudrollerna, vilket endast gör saken bättre. En ung dansör hittas död på stranden. Var det självmord, eller har det något att göra med den rika änkan han var förlovad med, eller handlar det hela om den ryska adeln? Fantastiskt bra!


Georgette Heyer – Devil’s Cub
Ifall ni inte känner till Georgette Heyer, så tänk Jane Austen, fast lite lättsammare och mycket roligare (sagt utan någon som helst kritik mot Austen). Vissa av hennes romaner kan påminna lite väl mycket om varandra, men i de flesta fall är de så bra att det inte gör något. Devil’s Cub tillhör en av de mest minnesvärda, med en underbar hjältinna i Mary Challoner, som när hon får veta att hennes syster planerar att rymma med den notoriske Lord Vidal maskerar sig och tar hennes plats för att rädda sin systers heder. Saker går dock inte riktigt som hon tänkt sig. Underbara karaktärer, och fantastiskt rolig.


Guy Gavriel Kay – Tigana
Om jag bara fick ta med mig en författares verk till en öde ö (jag kan omöjligt begränsa mig till en enda bok) så skulle det nog bli Guy Gavriel Kay. Fantasyförfattare som skapar de mest otroliga historier och framför allt underbara persongallerier. Jag brukar rekommendera Kay till personer som inte gillar fantasy, eftersom många av hans böcker nästan påminner mer om historiska romaner, om än med ett visst inslag av magi. Tigana handlar om en frihetskamp, ett folk och ett land som har mist sitt namn, och den är så ofattbar vacker att jag inte med ord kan beskriva hur bra den är.


Margit Söderholm – Caroline
Jag läste böckerna om Hellesta för första gången när jag var ungefär tolv år gammal, och blev omedelbart förälskad. Svensk herrgårdsromantik när den är som bäst! Jag har läst om dem så många gånger, och även om jag numera inser att de inte är så bra som jag tyckte då, så är de fortfarande oemotståndliga. Caroline är den femte, och kanske svagaste, delen i serien, med en självständig, tänkande hjältinna som gör allt för att bryta sig loss från sin traditionella roll i samhället.


PG Wodehouse – The Code of the Woosters
Jag tror att jag läste någon av böckerna om Jeeves och Wooster när jag gick i gymnasiet, men annars är jag mest bekant med den underbara tv-serien med Stephen Fry och Hugh Laurie i titelrollerna. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker, dock, för Wodehouses språk är helt briljant, och jag fnittrade högt flera gånger.

2 thoughts on “Böcker lästa i februari 2013

Leave a Reply

