Böcker lästa i mars del 1

Jag läste väldigt duktigt i mars, så jag får dela upp det i två omgångar.

bildkalle
Astrid Lindgren – Mästerdetektiven Blomkvist
Efter Mio min Mio är böckerna om Kalle Blomkvist mina favoriter när det handlar om Astrid Lindgren. Den eviga kampen mellan Röda och Vita Rosen är underbar, och Eva-Lotta var min idol när jag var liten, och jag ser ingen anledning till att revidera den uppfattningen. Böckerna är också i särklass de mest vuxna av Astrid Lindgrens böcker, om man mäter i läskighetsgrad. Visst, Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta är hemska, men det är trots allt fantasy, vilket på något sätt gör saken lättare, och åtminstone jag var som barn mer rädd för läskiga juveltjuvar än för drakar. Jag har inte läst den här boken på hur många år som helst, och en trevlig överaskning var alla referenser till min absolute favoritdetektiv numera, Lord Peter Wimsey. Kalle Blomkvist och jag har absolut samma uppfattning i fråga om Lord Peters geni.

bildgrå
Philippe Claudel – Grå själar (Les âmes grises)
Ett brutalt mord på en 10-årig flicka sker i en liten fransk stad, med dånet av första världskrigets kanoner vid fronten några kilometer bort. De styrande i staden är mer intresserade av att hitta en syndabock än den skyldige och polismannen som också är bokens berättare kämpar i uppförsbacke. Flera tragiska historier i staden nystas upp, allt i skuggan av krigets obarmhärtighet. Boken är hopplöst dyster och bister, men fantastiskt vacket skriven och mycket gripande. En enorm brist, som dock inte går att komma ifrån, är att kvinnorna, de få som finns i handlingen, är ljuva, och dör. Det är den enda uppgift de har.

bildcallbildfarewell
Jennifer Worth – Call the Midwife och Farewell to the East End

När jag hörde talas om tv-serien Call the Midwife (Barnmorskan i East End) hade jag svårt att uppbåda någon entusiasm. På en skala från 1 till 10 ligger mitt intresse för barnafödande på ungefär -18. Men jag råkade se ett avsnitt och fastnade direkt. Serien är fantastisk, och något av de bästa jag sett de senaste åren. Jenny Lee, Chummy, Cynthia, Trixie, och de underbara nunnorna, jag älskar dem alla! Jag var bara tvungen att läsa Jennifer Worths memoarer som serien baserar sig på. Jag blev inte besviken! Jag tror jag läste dessa två böcker (som är del 1 och 3, eftersom biblioteket inte hade del 2) på tre dagar. Jag kunde inte lägga dem ifrån mig. Det var fascinerande att se hur trogen serien är böckerna, flera av händelserna är nästan ordagrannt hämtade från böckerna. Fast det måste också nämnas att en del av historierna har fått betydligt lyckligare slut i serien. Det är en intressant och lärorik bild av 50-talets East End som målas upp, och även om Worth med största sannolikhet tagit sig en hel del artistisk frihet, så gör det ingenting för min del. Resultatet är så fascinerande.

bildfault
John Green – The Fault in Our Stars
The Fault in Our Stars, eller Förr eller senare exploderar jag, som den heter på svenska, var en av förra årets mest uppmärksammade böcker. Med all rätt. Den är verkligen helt fantastisk! Jag vet att det är många som inte tycker om den, främst pga av “inga tonåringar pratar så där”. Åh, vilket tråkigt argument! Hur meningslösa skulle inte böcker vara om alla betedde som i verkligheten! Det är inte en bok med ett lyckligt slut, hur kan en bok om ungdomar som är döende i cancer ha ett lyckligt slut. Men den är rolig, och rättfram och ärlig och aldrig sentimental. Hazel och Augustus är underbara, och stannar kvar länge efter att boken är slut. Och ja, jag grät så jag hulkade.

Leave a Reply

