Böcker lästa i mars del 2

bildjungfrun
Tanith Lee – Jungfrun som älskade silver (The Silver Metal Lover)
Det här är en bok som verkar ha gjort ett stort intryck på många i tonåren. Om jag läst den när jag själv var 16 hade jag antagligen varit mer imponerad. I en högteknologisk framtid är 16-åriga Jane rik, bortskämd och vilsen när hon en dag blir hopplöst förälskad i roboten Silver. Ju längre berättelsen lider är det inte bara Silver som till skaparnas förfäran blir mer mänsklig, utan även Jane. Jag är fascinerad av den nästan dystopiska framtiden som Lee skapat, men jag har svårare att ta till mig kärlekshistorien mellan Jane och Silver. Det är även något i språket som stör mig, vilket jag tror främst har med översättningen att göra.

bildgropen
Agatha Christie – Gropen (The Hollow)
För att vara en Christie roman så är karaktärerna ovanligt väldefinierade. Det är nästan mera ett psykologiskt drama än ett mordmysterie, och jag gillar det. Mordet sker ovanligt sent i boken, efter att man har lärt känna alla inblandande personer, vilket är bra. Även Hercule Poirot gör en sen entré, och är faktiskt ganska överflödig i berättelsen. Bra och spännande!

bildmord
Agatha Christie – Mord per korrespondens (The Moving Finger)

Syskonen Jerry och Joanna flyttar till en fridsam liten by för att Jerry ska återhämta sig efter en olycka, men märker snart att friden är bedräglig. Många i byn plågas av hemska anonyma brev, och snart skördas det första offret. Mycket bra mysterie, och jag gillar verkligen karaktärerna. Men jag tvekar att klassificera den som en Miss Marple bok, eftersom Miss Marple spelar en ytterst liten roll.

bildvåren
Margit Söderholm – Våren kommer till Tyrsta
Sjätte delen i serien om Hellesta, och äntligen den som har unge Wilhelm Anckarberg i huvudrollen. Som 13-årig blev jag störtförälskad i honom när jag först läste böckerna om Hellesta, och den känslan har ännu inte helt avtagit. Annars är det mindre romantik i den här boken än i de andra. Det handlar mer om kärleken till ett hem, och kärleken till en bror, även om det till slut även blir en mycket söt romans (lika söt som det bedårande omslaget!). Jag älskar beskrivningen av Wilhelms förhållande till sitt barndomshem, och hans kamp för att återställa det till sin forna glans.

Leave a Reply

